آیین نامه ها

ضابطه شماره ۷۲۹

ضابطه شماره ۷۲۹

راهنمای طراحی لرزه ای دیوارهای بنایی غیر سازهای مسلح به میلگرد بستر نشریه 729 (ضابطه شماره ۷۲۹)

ضابطه شماره ۷۲۹ یا نشریه ۷۲۹ (آیین نامه ۷۲۹)

ناشر: سازمان برنامه و بودجه

تاریخ نشر: ۱۳۹۵

تعداد صفحه: ۱۴۴

توضیح مختصری در خصوص ضابطه شماره ۷۲۹(نشریه شماره ۷۲۹) :

به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه و مواد ۶ و ۷ آیین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی مصوب سال ۱۳۵۲ و در چاچوب نظام فنی و اجرایی کشور ضابطه شماره ۷۲۹ (راهنمای طراحی لرزه ای دیوارهای بنایی غیرسازه ای مسلح به میلگرد بستر) تصویب و ابلاغ گردید.

استفاده از مصالح بنایی در بسیاری از کشورها از جمله ایران ، کاربرد فراوانی در ساخت و ساز دارد و به طور گسترده در المان های سازه ای و غیر سازه ای مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اهمیت بالای تقویت دیوارهای بنایی غیر سازه ای  این ضابطه تدوین گردید. دیوارهای بنایی غیر سازه ای نه تنها دارای تسلیحات حداقلی برای تامین شکل پذیری باشند، بلکه لازم است با اتصالات مناسب دیوار از سازه جدا شود(ضوابط و محاسبات والپست های نسل جدید و وادار های عمودی و افقی و دیگر اتصالات وال پست).

آیین نامه ۷۲۹ یکی از آیین نامه های تدوین شده در کنار پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ زلزله می باشد که در خصوص اتصالات دیوارهای غیر سازه ای توسط مهندسین صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است رعایت مفاد این ضابطه در صورت نداشتن ضوابط بهتر (استاندارد پیوست ششم ۲۸۰۰ زلزله) الزامی است. تولیدات شرکت مهندسین ایفا سازه سپنتا به طور کامل مطابق ضوابط این آیین نامه و استاندارد پیوست ششم ۲۸۰۰ زلزله می باشد که بر این آیین نامه بر اساس توضیحات داده شده مقدم می باشد.

در ادامه فایل پی دی اف نشریه شماره ۷۲۹ راهنمای طراحی لرزه ای دیوارهای بنایی غیرسازه ای مسلح به میلگرد بستر توسط گروه سیف وال برای دانلودضابطه ۷۲۹ (دانلود آیین نامه ۷۲۹) برای همکاران عزیز در دسترس است.

 

دانلود فایل ضابطه 729

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *