اخبار سپنتا

در پاییز 1402 آهن بخریم یا نخریم؟

با کاهش هیجان کوتاه مدت افزایشی که معمولا  عمر آن یک روز در هفته بیشتر نمی باشد ، روی هم رفته قیمت روز میلگرد در اغلب مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود اما تعداد زیادی از شرکت‌ها هم حدود 100 تا 200 تومان کاهش قیمت داشتند.

طبق آمار ، میلگرد آجدار با وزن استاندارد،  قیمت‌های پیشنهادی در حدود ۲۳ تا ۲۳.۲ هزار تومان را به خود اختصاص داد. در صورتی که حداکثر پیشنهاد قیمت تا ۲۴ هزار تومان می‌رسد، اما شرایط بازار و شرایط روانی ناشی از اخبار سیاسی باعث شک و تردید در خرید خریداران شد.

قیمت روز تیرآهن هم در شماری از کارخانه‌ها ثابت اعلام شد به عنوان مثال قیمت روز آهن فایکو، قیمت تیرآهن ظفربناب و ماهان تغییری نداشتند اما قیمت روز تیرآهن اصفهان، فولادیزد بین 10 تا 80 هزار تومان کاهش داشتند.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی و قیمت سپری عمدتا ثابت بودند. قیمت پروفیل آهنی، قیمت پروفیل سبک و قیمت پروفیل در و پنجره نیز در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد همچنین قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربست، قیمت لوله صنعتی و سایر لوله‌ها هم بدون تغییر عرضه شدند.

قیمت ورق سیاه نیز غالبا بدون تغییر عرضه شد اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه افزایش 300 تومانی را داشت و قیمت ورق سیاه اکسین هم در برخی ضخامت‌ها کاهش 400 الی 600 تومانی را تجربه کرد . قیمت ورق گالوانیزه، ورق گالوانیزه رنگی و قیمت ورق روغنی در اکثر مبادی فروش با کاهش قیمت 300 تومانی همراه بود.

شرایط بازار به دلیل این جو منفی و نگرانی‌هایی که از اخبار سیاسی و جنگ اکراین و غزه در بازارها پدید آمد، کمی پیچیده شد و معاملات به نوعی متوقف است. صنایع فولادی نیز به دلیل بنیاد ریالی معاملات آهن اسفنجی و حمایت‌هایی که از سوی معاملات شمش در بورس کالا صورت گرفت ، با فشار مواجه هستند. این فشار روانی و فشار مرتبط با مواد اولیه، بازار را در ابهام می برد.

همانطور که از نمودار قیمت آهن آلات در چند ماه اخیر برمی‌آید خرید آهن و میلگرد در بهار و به ویژه در تابستان سال جاری در کمترین حالت خود گزارش شد و این درحالی است که انتظار می‌رفت طبق تجربه در فصل گرم سال با اوج تقاضا مواجه باشیم که متاسفانه با توجه به اخبار و آمارهای بورس کالا شاهد آن نبودیم.

واما به دلیل رکود حاکم بر غالب بازارها، افت چشمگیر ساخت و سازها، عدم پیشروی ساخت مسکن ملی و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها افت تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای نسبت به سال‌های گذشته کم سابقه بوده و معاملات چندانی صورت نمی‌گیرد.

 

در ضمن همانطور که میدانیم، قیمت آهن و فولاد در بازار ایران و اقتصاد بیمار داخلی کشور به صورت دستوری کنترل می‌شود و هرچقدر این روند ادامه داشته باشد منجر در رفتن فنر قیمتها شدیدتر قیمتها می گردد که قطعا به رکود و فرسایشی بودن بازار کمک می کند.

با این حال آنچه کارشناسان توصیه می‌کنند خرید میلگرد و آهن به مقدار نیاز است. به عبارتی از آنجایی که با فروکش کردن نوسانات افزایشی آهن به دنبال کاهش نرخ دلار و آزادسازی کامل پول‌های بلوکه شده در کره، بازار آهن فعلا آرام است، همچنین از آنجایی که در ابتدای شهریور ماه هفته دولت را پیش رو داریم، ممکن است کنترل قیمت روز آهن همچنان ادامه داشته باشد و تغییری در روند بازار رخ ندهد به همین دلیل به نظر می‌رسد هفته جاری و آتی فرصت خوبی برای خرید آهن آلات باشد البته به مقدار نیاز زیرا همانطور که بیان شد وضعیت بازار بسیار پیچیده می باشد.

در بازار امروز نیز باید به دو پارامتر مؤثر بر روند بازار توجه کنیم. اولین پارامتر نرخ پایه شمش است که احتمالاً بالاتر از هفته قبل خواهد بود. اگر نرخ پایه کف بالاتری داشته باشد و حجم عرضه‌ها نیز محدود باشد، احتمال ورود تقاضای خوب بر روی عرضه‌های فردا وجود دارد که ممکن است نوسان محدودی در بازار ایجاد کند.

اما اگر حجم عرضه‌ها و تاریخ تحویل مناسب باشد، اتفاق خاصی در بازار رخ نخواهد داد؛ همچنین نوسانات دلار نیز منطقی است و بیشترین افراد بازار درباره کف و سقف آن اطلاع دارند. این نوسانات معمولاً محدود هستند و در کوتاه مدت فرصت خوبی برای خرید و فروش به فعالان بازار می‌دهند. به عبارتی طول موج نوسانات کوتاه و مدت زمان آن نیز کوتاه است از همین رو توصیه می‌شود از این فرصت‌های کوتاه نهایت بهره را برده و خرید آهن مورد نیاز خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *