مقالات

وال پست جدید چیست؟

والپست (وال پست جدید) wall post به معنی نگهدارنده (Post) و دیوار (Wall) در برابر نیروهای وارد بر آن میباشد. درواقع هدف اصلی در اجرای وال پستها جلوگیری از تغییر شکل خارج از صفحه دیوارهای غیرسازه ای بوده و والپست هیچ نقشی در تحمل بارهای جانبی ناشی از زلزله ندارد.(وظیفه تحمل بار جانبی زلزله بر عهده اسکلت سازه می باشد) ابعاد محاسبه شده تاثیر مستقیم در قیمت ناودانی والپست دارد. در ادامه وال پست چیست؟

به عبارت دیگر با توضیحات فوق میتوان گفت والپست یک المان سازه ای یا غیر سازه ای نیست بلکه مجموعه ای است که وظیفه مهار دیوارهای غیرسازهای را برعهده دارد . لازم به ذکر است والپستها و میلگردهای بستر مکمل یکدیگر می باشند و هریک از اجزای جدا نشدنی این مجموعه هستند. برای آنکه بدانیم وال پست چیست و عملکرد آن چیست ابتدا اجزای وال پست را معرفی می نماییم.

اجزای اصلی والپستها جدید عبارت است از:

والپست منقطع

 

وال پست چیست

 

والپست منقطع (ناودانی نسل جدید) یکی از روشهای اتصال دیوار به اعضای سازه ای استفاده از اتصال کشویی در محل تماس است . مطابق بند ۶-۱-۴-۲-۵ قسمت الف پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ زلزله والپست منقطع یا ناودانی نسل جدید(والپست جدید) یکی از موارد مورد تایید است. وال پست منقطع در ابعاد و ضخامتهای متفاوت توجه به محاسبات سازه پروژه تولید می شود. در ادامه در خصوص ویژگیها و قیمت وال پست جدید توضیحات مختصری است.

استفاده از والپست منقطع علاوه بر استاندارد بودن و انطباق با آیین نامه های جاری منجر به کاهش حداقل ۳۰ درصدی هزینه ها خواهد گردید. لازم به ذکر است تمامی ورق های مصرفی SAFE WALL از کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تهیه می گردد. ضخامت ورق های مورد استفاده این شرکت حداقل از ۲ میلیمتر تا ۶ میلیمتر می باشند. تولید این وال پست ها با ضریب ابعادی ده سانتیمتر در طول و مطابق عرض بلوک مصرفی برای شرکت سیف وال میسر می باشد.

کلیه قطعات تولید شده دارای سوراخ لوبیایی شکل جهت نصب میلگرد بستر و پیچ و رولپلاک یا رولبولت نمودن به ستون می باشند.(لوبیایی شکل بودن سوراخها به نصاب امکان رگلاژ کردن قطعه والپست را روی ستون به هنگام نصب را می دهد.

وال پست گیره دار محصول جدید سیف وال که بهترین اتصال وال پست منقطع و میلگرد بستر را فراهم می نماید.

 

وال پست گیره دار

 

وادار میانی

در صورتی که طول دیوار از مقادیر مجاز بر اساس طراحی (حداکثر 4 متر) بیشتر شود، از عضو قائم با مقاطع فولادی(وال پست وادار میانی) به عنوان تکیه گاه جهت مهار خارج از صفحه دیوار و اجزای مسلح کننده آن استفاده می شود.(والپست وادار میانی)

والپست وادار میانی باید به نحو مناسب به کف سازه با اتصال به صورت مفصلی متصل شود. اتصال آن زیر تراز سقف باید در راستای داخل صفحه به صورت کشویی (اتصال غلطکی) باشد تا امکان جابجایی درون صفحه دیوار فراهم شود.والپست میانی باید بتواند به اندازه ۰/۰۱ ارتفاع قاب سازه ای در داخل ناودانی کشویی (اتصال غلطکی) از هر طرف نوسان یا حرکت داشته باشد. میلگردهای بستر نیز باید داخل سوراخهای بالهای وال پست میانی قلاب شده یا توسط گیره و قلاب به جان متصل گردند.

مطابق بند پ ۶-۱-۴-۲-۴ در دیوار با ارتفاع بیش از ۳/۵ متر باید با استفاده از عضو افقی با مقطع فولادی یا بتنی (تیرک) و یا وادار افقی ارتفاع آزاد دیوار را کاهش داد.

مطابق بند ۸-۳-۵-۱  مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان حداکثر ارتفاع مجاز دیوار غیر سازه ای از تراز کف مجاور ۳/۵ متر یا سی برابر عرض دیوار می باشد ، در صورت تجاوز از این حد باید با استفاده از مهارهای افقی مناسب مانند کلاف این الزام محقق شود. ( پیوست ششم استاندارد  ۲۸۰۰ مقدم تر است )

طول آزاد دیوار غیر سازه ای بین دو پشت بند یا کلاف نباید از 40 برابر عرض دیوار و یا 5 متر بیشتر باشد، در غیر اینصورت لازم است با تعبیه مهار قائم مانند کلاف یا پشت بند در طول دیوار این الزام محقق شود. مهار قائم باید در تمام ارتفاع دیوار به طور پیوسته ادامه یافته و به نزدیک ترین عناصر افقی سازه ای مهار شود.( پیوست ششم استاندارد  ۲۸۰۰ مقدم تر است )

برای اطلاع از قیمت روز وادار میانی اینجا را کلیک کنید.

 

میلگرد بستر

به طور کلی برای همگن نمودن بلوک های دیوار از میلگرد بستر استفاده می شود. مطابق بند 6-1-4-2 آیین نامه پیوست ششم ۲۸۰۰ زلزله تیغه های بلوکی و دیوارهای مشابه با یک پوسته و دال دو طرفه طراحی می شوند.
برای یکپارچه سازی دیوارها باید از المان مسلح کننده میلگرد بستر خرپایی یا نردبانی استفاده نمود. (البته برای دیوارهای با ملات بستر نازک یا ملات چسبی از بست دوخت استفاده می شود. میلگردها و بستهای مورد استفاده باید طبق ضوابط مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان در مواردی که مورد نیاز است از جنس فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه و یا میلگرد آجدار سرد نورد باشند. حداقل سطح مقطع مسلح کننده ۰/۰۰۰۳ سطح مقطع موثر دیوار با برش خارج از صفحه می باشد. حداکثر فاصله قطعات مسلح کننده دیوار یک متر می باشد که باید قطعه بر اساس آن طراحی و محاسبه شود.

میلگرد های بستر معمولا به صورت شاخه های سه متری و با اتصال خرپایی و روکش گالوانیزه ارائه میشوند.

برای اطلاع از قیمت روز میلگرد بستر اینجا را کلیک کنید.

گیره و قلاب
بست رادیکالی

 

والپست انتهای دیوار آزاد یا وادار انتهایی

به منظور پایداری و ایستایی دیوار در برابر نیروهای خارج از صفحه والپست سراسری انتهای دیوار آزاد و بازشو یا والپست ناودانی سراسری یا وادار کناری مورد استفاده قرار می گیرد. والپست سراسری برای طول دیوار بیشتر از ۱/۵ متر کنار بازشو ها و کنسول ها قرار می گیرد. ابعاد تولید والپست آماده متناسب با نیاز پروژه قابل ساخت و سفارش است.

اتصال والپست انتهای دیوار آزاد یا والپست ناودانی سراسری یا وادار انتهایی با بال ۷سانتیمتر و کنار بازشوها با بال ۵ سانتیمتر تولید می گردد. اتصال کف والپست به صورت مفصلی  با پلیت و اتصال بالایی غلطکی با پروفیل کشویی می باشد.

اساسا در نقاطی که دیوار باید از قاب جدا گردد مانند انتهای دیوار یا گوشه ها (کنج ها) باید از والپست انتهای دیوار آزاد با بال ۷ سانتیمتر استفاده گردد. در نقاطی که والپست در میان قاب قرار دارد و باید درون دیوار عملکرد داشته باشد مانند کنار بازشوها(مانند پنجره ، …) از وال پست کنار بازشو استفاده میگردد که دارای بال ۵ سانتیمتر است.

همانطور که گفتیم اتصال بالای والپست های سراسری کنار بازشوها باید به صورت غلطکی باشد با پروفیل کشویی و اتصال والپست دیوار سر آزاد یا کنج ها  باید به صورت تلسکوپی اجرا گردد.

تا به اینجا می توانیم بگوییم دقیقا وال پست چیست؟!

برای اطلاع از قیمت روز وادار ها اینجا را کلیک کنید.

اتصالات

در سالهای گذشته و قبل از ابلاغ پیوست ۶ استاندارد ۲۸۰۰ ، برای اجرای والپستها از نبشی سرتاسری کنار ستون و متصل به زیر تیر برای مقابله با نیروهای خارج از صفحه استفاده میشد. پیش از انتشار این پیوست و در سال ۹۷، سازمان نظام مهندسی استان البرز ضابطه ۸۱۹ را ارائه کرد که در این ضابطه، جهت اتصال المانهای والپست به اعضای بتنی از میخهای کاشت به صورت ضربه ای استفاده می شد. همچنین باتوجه به بند 3-5-7 استاندارد ۲۸۰۰ ، رگ آخر دیوار باید با فشار و ملات کافی به زیر سقف محکم می شد. در سالهای اخیر با توجه به تالیف پیوست ششم تمامی این موارد و همچنین دیگر موارد مرتبط اصلاح گردیده است و تمامی اتصالات باید به صورت چرخشی (مانند پیچ و رولبولت) تا مغز بتن ادامه یابند. مقاطع  وال پست جدید مطابق پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ جدا از صرفه جویی در هزینه های ساخت ، اصولی تر نیز می باشند.

مطابق بند پ6-1-4-2-12 به منظور جلوگیری از آسیب به سازه های بتنی در حین اجرای اتصالات مهار دیوارها

  • کلیه اتصالات به سازه های بتتی یا با استفاده از میخ و پیچ انجام می شود و یا در هنگام اجرای اسکلت سازه بتنی صفحات دارای گل میخ یا میلگرد جوش شده دارای خم انتهایی در مکان ها و مقاطع مورد نظر جایگذاری می شوندو
  • محل میخ یا پیچ در لبه قطعات باید به فاصله ای از لبه اجرا شود که موجب قلوه کن شدن پوشش بتنی اعضای سازه نشود.
  • استفاده از میخ های کاشت به صورت ضربه ای ممنوع می باشد و می توان از روش کاشت چرخشی استفاده نمود.
  • الزاما زاویه نصب پیچ یا میخ در اجرای اتصالات بر سطوح اعضای سازه به صورت قائم می باشد.
  • پیشنهاد می شود محل قرارگیری پیچ و یا میخ بر روی قطعات اتصال توسط مته مناسب و با یک شماره کمتر ، از قبل سوراخ شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *