آموزش

اتصال کشویی  وال پست وادار میانی

اتصال کشویی  وال پست وادار میانی

اتصال کشویی  وال پست وادار میانی یا اصطلاحا وال پست اچ(H):

با توجه به پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ زلزله اتصال کشویی  وال پست وادار میانی یا اصطلاحا وال پست اچ(H) باید به صورت غلطکی اجرا گردد. در اینجا سعی کرده ایم شکل اتصال مورد نظر آیین نامه را در یک  فیلم کوتاه نمایش دهیم. لازم به ذکر است ضخامت مورد نیاز ورق مصرفی این اتصال کشویی به دلیل بار نقطه ای که توسط وادار میانی بر آن وارد می گردد حداقل ۴ میلیمتر می باشد.

همانطور که مشاهده می شود وادار میانی باید بتواند حداقل به اندازه ۰/۰۱ ارتفاع قاب از هر طرف داخل اتصال کشویی  وال پست وادار میانی نوسان داشته باشد. معمولا کشویی ها را در ساختمانهای با اسکلت بتنی با رولبولت و مسلما در ساختمانهای فلزی با جوش به زیر تیر ها متصل می نمایند.

در هنگام زلزله یک طبقه نسبت به طبقه دیگر جابه جایی نسبی دارد. در این صورت اگر دیوار به زیر تیر یا سقف متصل باشد و جداسازی صورت نگرفته باشد، در اثر جابه جایی نسبی، بالای دیوار که به تیر یا سقف متصل است آزاد شده و در سیکل های بعدی زلزله فرو میریزد. در واقع در صورت جداسازی دیوار، دیگر مفصل پلاستیک در بالای دیوار ایجاد نخواهد شد و بالای دیوار دارای تکیه گاه مفصلی است. همچنین در صورت عدم جداسازی دیوار از زیر تیر یا سقف، سختی دیوار بر سختی تیر می افزاید و از تشکیل مفصل پلاستیک در تیرها جلوگیری می کند.

علاوه برآن، اگر اجازه حرکت در داخل صفحه به دیوار داده نشود، باتوجه به فرضیات تحلیل و طراحی قاب خمشی که اتصال صلب را بدون تغییر زاویه قاب در نظر می گیریم یا به عبارت بهتر زاویه کنج 90 درجه باقی می ماند، اعمال نیرو به کنج دیوار موجب خرابی آن شده و عکس العمل این نیرو نیز موجب آسیب به تیر یا سقف می شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *